ASST.PROF.
PHORRAMATPANYAPRAT
TONGPRASONG,
Ph.D.,
FHEA UKPSF
MUSTLAND.ORG
》》》》》》》》》》
August, 2025 [PDF]
วงจรการคิด
(Thinking
Circuit)
ผศ.
ดร.ปรมัตถ์ปัญปรัชญ์ ต้องประสงค์
ประธานการพัฒนาและปรับปรุงหลักสูตรบริหารธุรกิจบัณฑิต
สาขาวิชาธุรกิจสร้างสรรค์และเทคโนโลยีดิจิทัล
คณะวิทยาการจัดการ
มหาวิทยาลัยสวนดุสิต

ภาพ
1 Thinking
Circuit: Combination of Creative & Critical Thinking
Thinking
Circuit
หมายถึง
กระบวนการคิดที่เป็นระบบและต่อเนื่องในลักษณะวงจรซึ่งประกอบด้วยขั้นตอนการรับข้อมูล
การประมวลผล การวิเคราะห์ และการตัดสินใจ
โดยกระบวนการเชื่อมโยงกับการให้ข้อมูลป้อนกลับ
(feedback) เพื่อปรับปรุงและพัฒนาคุณภาพของความคิดอย่างต่อเนื่อง
ซึ่งทำให้ผู้คิดสามารถเชื่อมโยงองค์ความรู้ใหม่กับประสบการณ์เดิมอย่างมีประสิทธิภาพ
ส่งผลให้เกิดการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์และยั่งยืนในบริบทต่าง ๆ
ลักษณะสำคัญของ
Thinking
Circuit
- เป็นกระบวนการคิดแบบวนซ้ำ (iterative
process) ที่มีการปรับปรุงตนเอง (self-regulation)
- องค์ประกอบหลัก ได้แก่ การรับรู้ข้อมูล (input)
การประมวลผลข้อมูล (processing) การวิเคราะห์และสังเคราะห์ (analysis and synthesis) การตัดสินใจ (decision-making) และการสะท้อนผลลัพธ์
(feedback)
- สนับสนุนการคิดเชิงสร้างสรรค์และเชิงวิพากษ์
โดยการรวมข้อมูลเชิงลึกและมุมมองหลากหลายอย่างสมดุล
- ส่งเสริมการเรียนรู้และการพัฒนาอย่างต่อเนื่อง (continuous learning and improvement)
เมื่อพิจารณา
แผนภาพเวนน์ (Venn
Diagram)
ที่ใช้เปรียบเทียบและแสดงความสัมพันธ์ระหว่าง Creative
Thinking (การคิดเชิงสร้างสรรค์) และ Critical
Thinking (การคิดเชิงวิพากษ์)
โดยมีการแบ่งข้อมูลออกเป็น
3 ส่วนสำคัญจากภาพ 1 ได้ดังนี้
1.
ส่วนเฉพาะของ Creative Thinking (วงกลมสีฟ้าซ้าย)
- Generates
Ideas
- New
Ideas Possibilities
- Imagination
Innovation
- Brainstorming
Divergent Thinking
》》》》》》》》》》
- มุ่งเน้น การสร้างไอเดียและความเป็นไปได้ใหม่ ๆ
- สนับสนุน จินตนาการและนวัตกรรม
- ใช้วิธีการ ระดมสมอง และ คิดแบบแตกแขนง (divergent
thinking)
- ให้ความสำคัญกับ ความแปลกใหม่ ความเสี่ยง และความกล้า
- มองจากหลายมุมมอง และหาทางออกที่ไม่ปกติทั่วไป
- เกิดขึ้นแบบ ทันทีและยืดหยุ่น
- ใช้ในงานศิลปะ การแก้ปัญหา และการสร้างแนวคิด (ideation)
📌
สรุป
เน้น การผลิตไอเดีย แบบไม่จำกัดกรอบ
2.
ส่วนเฉพาะของ
Critical Thinking (วงกลมสีม่วงขวา)
- Analyzes
Information
- Evaluates
Refines
- Reasoning
Logic
- Accuracy
Evidence
》》》》》》》》》》
- มุ่งเน้น การวิเคราะห์และประเมินข้อมูลอย่างถูกต้องประกอบเหตุผล
- ใช้เหตุผลและแสดงการคิดเชิงโครงสร้าง
- ให้ความสำคัญกับ ความแม่นยำ ความน่าเชื่อถือ
และความสอดคล้องเชิงตรรกะ
- ตรวจสอบ สมมติฐานและอคติ
- ตัดสินใจบนพื้นฐานของ หลักฐานและเหตุผล
- แสดงลักษณะ ตั้งคำถามและสงสัยประกอบเหตุผล
- ใช้ใน การตัดสินใจ การวิเคราะห์ และการแก้ปัญหา
📌
สรุป เน้น การประเมินและคัดกรองไอเดีย
เพื่อให้ได้ข้อสรุปที่แม่นยำและน่าเชื่อถือ
3.
ส่วนที่ซ้อนกัน Thinking Circuit (ส่วนสีเทากลาง) ความเชื่อมโยง
- Systematic
Problem Solving
- Cognitive
Adaptability
- Inquiry
Mindset
- Deep
Understanding
》》》》》》》》》》
- ใช้สำหรับ การแก้ปัญหาและการตัดสินใจ
- ต้องการ ใจเปิดกว้างและปรับตัวได้
- กระตุ้น ความอยากรู้อยากเห็นและการสำรวจ
- มุ่งเน้น ความชัดเจนและความเข้าใจเชิงลึก
- ใช้เหตุผลและกระบวนการคิดแบบมีโครงสร้าง
- ตั้งคำถามต่อสมมติฐานและพิจารณาทางเลือกอื่นได้สมเหตุสมผล
- แสดงให้เห็นว่า การคิดสร้างสรรค์ช่วยสร้างไอเดีย
ขณะที่การคิดเชิงวิพากษ์ช่วยประเมินและปรับแต่งไอเดียนั้นให้ชัดเจนตามหลักการที่ถูกต้อง
📌
สรุป
ทั้งสองหลักคิดจึงทำงานเสริมกัน สร้างไอเดีย → ประเมินและปรับปรุงไอเดีย
สามารถสรุปความสัมพันธ์โดยรวม ดังภาพ
2
- Creative
Thinking
= จุดเริ่มต้นของการสร้างแนวคิดใหม่
- Critical
Thinking
= ขั้นตอนต่อมาที่คัดกรองและทำให้แนวคิดใช้งานได้จริง
- Thinking
Circuit (เมื่อผสานกัน) → ได้กระบวนการคิดที่ครบวงจรคือ คิดได้ → วิเคราะห์ได้
→ ใช้ได้จริง
เมื่อเปรียบเทียบกับการทำอาหาร สามารถจำแนกได้ดังนี้
- Creative
Thinking
= คิดเมนูใหม่ ๆ
-
Critical
Thinking
= ชิม ปรับรส และตรวจสอบคุณภาพก่อนเสิร์ฟ (บริการ)
- Thinking
Circuit
=
วงจรการทำอาหารที่เชื่อมโยงตั้งแต่คิดเมนูจนถึงปรับปรุงสูตรและเสิร์ฟ
เพื่อให้ได้อาหารที่รสชาติอร่อย พร้อมคุณค่าทางโภชนาการและคุณภาพสูงสุด
วงจรการทำอาหารที่เชื่อมโยงตั้งแต่คิดเมนูจนถึงปรับปรุงสูตรและเสิร์ฟอย่างสร้างสรรค์
เพื่อให้ได้อาหารที่รสชาติอร่อย คุณภาพสูงสุด และบริการที่ประทับตราตรึงใจ

ภาพ 2
Mind
Map: Thinking Circuit
การคิดเชิงสร้างสรรค์
(Creative
Thinking) และการคิดเชิงวิพากษ์ (Critical
Thinking)
เป็นทักษะการคิดขั้นสูงสำคัญของศตวรรษที่ 21
ที่แสดงความสัมพันธ์และเสริมพลังกันอย่างใกล้ชิด Creative
Thinking มุ่งเน้นการสร้างแนวคิดใหม่ ความเป็นไปได้
และการแก้ปัญหาที่แปลกใหม่ ขณะที่
Critical Thinking มุ่งเน้นการวิเคราะห์
ประเมิน และปรับปรุงแนวคิดเหล่านั้นให้มีเหตุผล
ชัดเจน และสามารถนำไปใช้ได้จริง
การผสานทั้งสองทักษะทำให้เกิดกระบวนการแก้ปัญหาที่ครบวงจรและมีประสิทธิภาพ
นำไปสู่คุณภาพ และมาตรฐาน ซึ่งได้รับการยืนยันจากรายงานของ OECD (2025)
ที่ระบุว่า ความสามารถในการสร้าง ประเมิน
และปรับปรุงแนวคิดเป็นองค์ประกอบสำคัญของการคิดสร้างสรรค์ที่มีคุณภาพสูง
งานวิจัยที่ได้ศึกษาพบในช่วงไม่นานมานี้ได้ตอกย้ำความสำคัญของการบูรณาการทั้งสองทักษะ
เช่น Shaber et
al. (2025)
ศึกษากับนักศึกษามหาวิทยาลัยและพบความสัมพันธ์เชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญระหว่าง
Creative Thinking และ Critical
Thinking พร้อมเสนอว่าการพัฒนาทักษะทั้งสองควรดำเนินไปควบคู่กัน
ในทำนองเดียวกัน Kuscu
& Erdogan (2024) ทำการศึกษาในกลุ่มครูคณิตศาสตร์ก่อนสอน
พบว่า ทั้งสองทักษะอยู่ในระดับสูง แสดงความสัมพันธ์เชิงบวกระดับกลาง และ Creative
Thinking สามารถทำนาย Critical Thinking ได้ถึง
23% ของความแปรปรวน
นอกจากนี้
Thornhill-Miller et
al. (2023) ยังจัดให้ Creative
Thinking และ Critical
Thinking เป็นส่วนหนึ่งของ 4Cs ร่วมกับการสื่อสาร
(Communication) และการร่วมมือ (Collaboration)
ซึ่งเป็นทักษะที่จำเป็นต่อการเรียนรู้และการทำงานในสังคมดิจิทัลแห่งศตวรรษเช่นกัน
การบูรณาการทักษะนี้จึงไม่เพียงช่วยให้ผู้เรียนคิดได้อย่างสร้างสรรค์และมีเหตุผล
แต่ยังสนับสนุนการพัฒนาทักษะอื่น ๆ ร่วมกันไปอีกด้วย
เพื่อความสำเร็จในสังคมโลกยุคดิจิทัลและสังคมที่เปลี่ยนแปลงอย่างรวดเร็วได้อย่างดีมีคุณภาพ
Thinking
Circuit
Thinking Circuit refers to a systematic and continuous thinking process
structured as a cycle comprising stages of information intake,
processing,
analysis, and decision-making. This process is interconnected with
feedback
mechanisms to continually improve and enhance the quality of thinking.
It
enables the thinker to effectively link new knowledge with prior
experiences, resulting in creative and sustainable problem-solving
across
various contexts.
Creative
Thinking and Critical Thinking are essential 21st-century skills that
are
closely related and mutually reinforcing. Creative Thinking focuses on
generating new ideas, possibilities, and novel solutions, while
Critical
Thinking emphasizes analyzing, evaluating, and refining those ideas to
ensure
they are logical, clear, and practical. The integration of these two
skills
produces a comprehensive and effective problem-solving process. This is
supported by the OECD report (2025), which identifies the ability to
generate,
evaluate, and improve ideas as key components of high-quality creative
thinking.
Recent
studies have underscored the importance of integrating both skills. For
instance, Shaber et al. (2025) investigated university students and
found a
significant positive correlation between Creative Thinking and Critical
Thinking, recommending the parallel development of both skills.
Similarly,
Kuscu & Erdogan (2024) studied mathematics teachers before
instruction and
observed high levels of both skills, a moderate positive correlation,
and that
Creative Thinking predicted 23% of the variance in Critical Thinking.
Moreover,
Thornhill-Miller et al. (2023) included Creative Thinking and Critical
Thinking
as part of the 4Cs, alongside
Communication and Collaborationskills necessary for learning and
working in
the digital society of the 21st century. The integration of these
skills not
only helps learners think creatively and critically but also supports
the
development of other competencies essential for success in a rapidly
changing
digital world.
Key
Characteristics of the
Thinking Circuit
- It
is an iterative
thinking process involving continuous self-regulation.
- Its
main components include input
(information reception), processing, analysis and synthesis,
decision-making,
and feedback.
- It
supports both creative and critical thinking by balancing deep insights
and
diverse perspectives.
- It
promotes continuous learning and ongoing development.
Venn
Diagram Representation of
the Relationship Between Creative Thinking and Critical Thinking
1.
Creative
Thinking
(Blue Circle - Left)
- Generates
ideas
- Explores
new possibilities
- Imagination
and innovation
- Brainstorming
and divergent thinking
Summary:
Focuses on producing
unlimited ideas, encouraging novelty, risk-taking, and multiple
perspectives.
It happens spontaneously and flexibly, commonly applied in art,
problem-solving, and ideation.
2.
Critical
Thinking
(Purple Circle - Right)
- Analyzes
information
- Evaluates
and refines
- Uses
reasoning and logic
- Ensures
accuracy and evidence
Summary:
Emphasizes rational
analysis and evaluation, logical coherence, and reliability. It
involves
questioning assumptions and biases and making evidence-based decisions.
Applied
in decision-making, analysis, and problem-solving.
3.
Thinking
Circuit
(Gray
Overlapping Area - Center) The Connection
- Systematic
problem solving
- Cognitive
adaptability
- Inquiry
mindset
- Deep
understanding
Summary: Applied in
problem-solving and decision-making, requiring openness and
adaptability. It
stimulates curiosity and exploration, aiming for clarity and profound
comprehension. It employs structured reasoning and questions
assumptions while
considering alternatives. Creative Thinking generates ideas, while
Critical
Thinking evaluates and refines them.
Overall
Relationship
- Creative
Thinking
= The
starting point for generating new ideas.
- Critical
Thinking
= The
subsequent step that filters and makes ideas practical and applicable.
- Thinking
Circuit
(Integration) = A complete thinking process: conceive → analyze → apply
effectively.
Cooking
Analogy
- Creative
Thinking
=
Inventing new recipes.
- Critical
Thinking
=
Tasting, adjusting flavors, and checking quality before serving.
- Thinking
Circuit = The
entire cooking cycle, linking recipe creation, continuous improvement,
and
serving to deliver delicious, high-quality food with memorable
presentation.
Creative
Thinking and Critical Thinking are vital 21st-century skills that
complement
and enhance each other. Creative Thinking emphasizes generating new
concepts,
possibilities, and novel problem-solving approaches, while Critical
Thinking
focuses on analyzing, evaluating, and refining these concepts to ensure
they are
reasonable, clear, and practical. Their integration leads to a
comprehensive
and effective problem-solving process. This synergy is validated by the
OECD
report (2025), highlighting the importance of the ability to create,
assess,
and improve ideas as core to high-quality creative thinking.
Recent
research, such as Shaber et al. (2025), has reinforced the significance
of
developing these skills concurrently, demonstrating positive
correlations
between Creative Thinking and Critical Thinking. Kuscu & Erdogan
(2024)
also found that Creative Thinking could predict a significant portion
of
Critical Thinking variance among mathematics teachers. Furthermore,
Thornhill-Miller et al. (2023) identify these two skills as part of the
essential 4Cs alongside Communication and Collaboration for effective
learning and working in the digital era.
The
integration of Creative and Critical Thinking not only enhances
learners
ability to think innovatively and rationally but also supports the
development
of other competencies necessary for success in todays fast-changing
digital
society.
รายการอ้างอิง (References)
Kuscu,
H., & Erdogan, F.
(2024). Examination of Creative Thinking Skills and Critical Thinking
Dispositions of Pre-Service Mathematics Teachers. International
Journal of Progressive
Education, 20(5), 3855. https://doi.org/10.29329/ijpe.2024.1063.4
OECD.
(2025). Creative minds
in action:
Students imagination and ideas in storytelling, design and problem
solving
tasks on the PISA test. OECD Education Policy Perspectives.
OECD
Publishing. https://doi.org/10.1787/5b718eb2-en
Shaber,
N., Shah, S. K., Imran,
M., & Almusharraf, N. (2025). Exploring the relationship between
critical
thinking and creativity in university students: Gender differences and the
assessment of skills. Education
Sciences, 15(4), 464. https://doi.org/10.3390/educsci15040464
Thornhill-Miller,
B., Camarda,
A., Mercier, M., Burkhardt, J.-M., Morisseau, T., Bourgeois-Bougrine,
S.,
Vinchon, F., El Hayek, S., Augereau-Landais, M., Mourey, F., Feybesse,
C.,
Sundquist, D., & Lubart, T. (2023). Creativity, critical thinking,
communication, and collaboration: Assessment, certification, and
promotion of
21st century skills for the future of work and education. Journal of
Intelligence,
11(3), 54. https://doi.org/10.3390/jintelligence11030054
》》》》》》》》》》
Writer:
Asst.Prof.
Phorramatpanyaprat
Tongprasong, Ph.D., FHEA UKPSF
Suan Dusit University,
295
Nakhonratchasima RD., Dusit,
Dusit, BKK,
Thailand 10300.
TEL. +6622445748
https://musterverse.dusit.ac.th/
phorramatpanypaprat_ton@dusit.ac.th
phorramatpanyaprat@gmail.com
》》》》》》》》》》
LINE OA @mustland

Since, 2025
|