![]() ASST.PROF. PHORRAMATPANYAPRAT TONGPRASONG, Ph.D., FHEA UKPSF 》》》》》》》》》》 August, 2025 [PDF] วงจรการกระทำที่สำคัญ
(Core Acting
Circuit) ประธานการพัฒนาและปรับปรุงหลักสูตรบริหารธุรกิจบัณฑิต สาขาวิชาธุรกิจสร้างสรรค์และเทคโนโลยีดิจิทัล คณะวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยสวนดุสิต
ภาพ
1 Core
Acting
Circuit: Combination of Communication & Collaboration Core Acting Circuit หมายถึง กระบวนการปฏิบัติที่เชื่อมโยงการสื่อสาร (Communication) และการร่วมมือ (Collaboration) เข้าด้วยกันอย่างเป็นระบบ เพื่อให้เกิดการทำงานที่มีประสิทธิภาพในสภาพแวดล้อมจริง โดยเน้นความสามารถหลักคือ การสื่อสาร (Communication) ถ่ายทอดความคิด ข้อมูล และอารมณ์อย่างชัดเจน เข้าใจง่าย และเหมาะสมกับผู้รับสาร การร่วมมือ (Collaboration) ทำงานร่วมกับผู้อื่นเพื่อบรรลุเป้าหมายร่วม โดยอาศัยความไว้วางใจ การแบ่งบทบาท และการประสานงาน สาระสำคัญของ Acting Circuit มุ่งเน้นการ ลงมือทำ (Action-Oriented) ควบคู่กับ การสื่อสารที่สร้างคุณภาพ และ การประสานความร่วมมือเชิงปฏิบัติการ พัฒนาทักษะ Soft Skills ที่ทำให้การปฏิบัติจริงเกิด เมื่อพิจารณา แผนภาพ ที่ใช้แสดงความสัมพันธ์ระหว่าง Communication (การสื่อสาร) และ Collaboration (การคิดเชิงวิพากษ์) โดยมีการแบ่งข้อมูลออกเป็น 3 ส่วนสำคัญจากภาพ 1 ได้ดังนี้ 1. ส่วนเฉพาะของ Communication (มือสีฟ้าซ้าย)
2. ส่วนเฉพาะของ Collaboration (มือสีม่วงขวา)
3. ส่วนที่ซ้อนกัน Core Acting Circuit (ส่วนสีฟ้าและม่วงกลาง) ความเชื่อมโยง
เมื่อเปรียบเทียบกับการทำอาหาร สามารถจำแนกได้ดังนี้
ตามแนวคิดของ ดร.ปรมัตถ์ปัญปรัชญ์ ต้องประสงค์ Core Acting Circuit หรือ วงจรการปฏิบัติที่สำคัญ เป็นหนึ่งในองค์ประกอบสำคัญของ สมรรถนะ (Competency) ซึ่งหมายถึงการลงมือปฏิบัติเพื่อสร้างผลลัพธ์ที่เป็นรูปธรรมและมีประสิทธิภาพ องค์ประกอบหลักของการ Acting ประกอบด้วยทักษะเชิงปฏิบัติ (Execution หรือ Application) และทัศนคติที่จำเป็น เช่น การทำงานเชิงรุก (Proactiveness) การทำงานร่วมกับผู้อื่น (Collaboration) และความยืดหยุ่น (Resilience) ในบริบทนี้ การสื่อสารและความร่วมมือ คือหัวใจสำคัญที่ขับเคลื่อนวงจรนี้ให้สมบูรณ์ การสื่อสาร (Communication)- รากฐานของการลงมือปฏิบัติ การสื่อสารเป็นเครื่องมือหลักที่เปลี่ยน ความคิด (Thinking) ให้กลายเป็น การปฏิบัติ (Acting) ได้อย่างมีประสิทธิภาพ Core Acting Circuit เน้นย้ำว่าการลงมือทำจะไร้ทิศทางหากปราศจากการสื่อสารที่ชัดเจน การสื่อสารจึงเป็นมากกว่าแค่การแลกเปลี่ยนข้อมูล แต่คือกระบวนการสร้างความเข้าใจร่วมกัน การประสานงาน และการสร้างแรงจูงใจ โดยมีทฤษฎีที่สนับสนุนดังนี้
ความร่วมมือคือการประยุกต์การสื่อสารเพื่อรวมพลังของแต่ละบุคคลเข้าด้วยกันเพื่อบรรลุเป้าหมายร่วมกัน Acting Circuit ให้ความสำคัญกับความร่วมมือในฐานะทัศนคติเชิงรุกที่นำไปสู่ผลลัพธ์ที่ใหญ่กว่าผลรวมของแต่ละส่วน (Synergy) การทำงานร่วมกันไม่ใช่เพียงแค่การแบ่งงาน แต่คือการแลกเปลี่ยนความรู้ ประสบการณ์ และทักษะเพื่อแก้ไขปัญหาที่ซับซ้อน ทฤษฎีที่เกี่ยวข้องมีดังนี้
บทสรุปโดยย่อ งานวิจัยร่วมสมัยที่กล่าวมานี้ชี้ให้เห็นอย่างชัดเจนว่าทักษะการสื่อสารเป็นรากฐานสำคัญของความร่วมมือที่มีประสิทธิภาพ โดยเฉพาะอย่างยิ่งในสภาพแวดล้อมที่ซับซ้อนและเปลี่ยนแปลงตลอดเวลา การบูรณาการทั้งสองทักษะเข้าด้วยกันจึงเป็นปัจจัยชี้ขาดของความสำเร็จในหลากหลายบริบท ไม่ว่าจะเป็นการทำงานในองค์กร การศึกษา หรือการแก้ปัญหาสังคม บทสรุป การผนวกรวมเพื่อการขับเคลื่อนสมรรถนะ การสื่อสารและความร่วมมือเป็นองค์ประกอบที่แยกจากกันไม่ได้ในการขับเคลื่อน Core Acting Circuit การสื่อสารที่ดีจะสร้างความเข้าใจร่วมกันและทิศทางที่ชัดเจน ในขณะที่ความร่วมมือจะเปลี่ยนความเข้าใจนั้นให้เป็นการลงมือปฏิบัติที่มีพลังและนำไปสู่ผลลัพธ์ที่ยั่งยืน องค์ประกอบทั้งสองนี้ไม่เพียงแต่เป็นทักษะ (Skill) แต่ยังเป็นทัศนคติ (Attitude) ที่ทำให้บุคคลสามารถแสดงสมรรถนะเชิงปฏิบัติออกมาได้อย่างเต็มที่ ซึ่งสอดคล้องกับแก่นของ สมรรถนะ ตามแนวคิดของ ดร.ปรมัตถ์ปัญปรัชญ์ ที่เน้นย้ำถึงการลงมือทำเพื่อสร้างสรรค์สิ่งใหม่และแก้ปัญหาในโลกแห่งความเป็นจริงได้อย่างแท้จริง Core Acting Circuit The Core Acting Circuit: The Intersection of Communication and Collaboration According to Dr. Phorramatpanyaprat Tongprasong, the Core Acting Circuit is an important part of Competency, which means acting to achieve real and effective results. The primary elements of acting include practical skills (execution or application) and essential attitudes such as proactiveness, collaboration, and resilience. In this context, communication and collaboration are the central drivers that make this circuit complete. 1. Communication: The Foundation of Action Communication serves as the primary tool that effectively transforms thinking into acting. The Core Acting Circuit emphasizes that action lacks direction without clear communication. Therefore, communication is more than just information exchange; it is the process of building shared understanding, coordination, and motivation. This perspective is supported by key theories:
Collaboration is the application of communication to combine individual strengths to achieve a shared goal. The Acting Circuit regards collaboration as a proactive approach that generates results that surpass the combined effects of individual efforts (synergy). Working together is not merely about dividing tasks; it is about exchanging knowledge, experience, and skills to solve complex problems. Related theories include:
Extensive research confirms that Communication and Collaboration are not separate skills but must be integrated to drive success in various contexts, particularly in 21st-century work and learning. These studies indicate that effective communication is the foundation upon which collaboration can truly thrive, while collaboration provides the platform where communication skills are applied and refined for maximum results. For example, Amy Edmondsons research on Complex Teaming in her book Teaming: How Organizations Learn, Innovate, and Compete in the Knowledge Economy (2012) highlights that in a fast-paced world, teams must communicate openly and continuously to share information and build a shared understanding. Edmondson emphasizes the concept of Psychological Safetyan environment where team members feel safe to speak up, share opinions, and make mistakes without fear of retribution. This is a direct result of constructive communication and is the most fundamental basis for effective collaboration. This aligns with the findings on 21st Century Learning. A 2017 report from the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) titled The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice stresses the importance of Collaborative Problem Solving as a necessary skill for students. The research notes that collaborative problem-solving cannot occur without strong communication skills like negotiation, perspective-sharing, and role coordination. This is a clear integration of both skills to achieve learning objectives. Furthermore, Googles Project Aristotle (2015) research, which examined the factors that make teams successful, found that the most significant factor was Psychological Safety. This safety is a product of open and respectful communication and is a core element leading to highly effective and productive collaboration. This research provides a clear example that communication and collaboration are two sides of the same coin in building a successful team. In Summary The aforementioned contemporary research clearly indicates that communication skills are a critical foundation for effective collaboration. The integration of these two skills is a decisive factor for success in diverse contexts, including organizational work, education, and social problem-solving. Conclusion: The Integration for Competency Activation Communication and collaboration are inseparable components in driving the Core Acting Circuit. Good communication builds shared understanding and a clear direction, while collaboration transforms that understanding into powerful action that leads to sustainable outcomes. These two components are not just skills but also attitudes that enable individuals to fully express their practical competency, aligning with the core essence of competency according to Dr. Phorramatpanyaprat Tongprasong, which emphasizes acting to innovate and solve real-world problems. รายการอ้างอิง (References)
Deutsch, M. (1949). A theory of cooperation and competition. Human Relations, 2(2), 129152. https://doi.org/10.1177/001872674900200204 Edmondson, A. C. (2012). Teaming: How organizations learn, innovate, and compete in the knowledge economy. Jossey-Bass. Michaelsen, L. K., & Sweet, M. (2008). The essential elements of team-based learning. In L. K. Michaelsen, M. Sweet, & D. X. Parmelee (Eds.), Team-based learning: Small-group learnings next big step (pp. 727). Jossey-Bass. New York Times. (2016, February 25). What Google learned from its quest to build the perfect team. The New York Times Magazine. https://www.nytimes.com/2016/02/28/magazine/what-google-learned-from-its-quest-to-build-the-perfect-team.html Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2017). The nature of learning: Using research to inspire practice. OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/education/the-nature-of-learning_9789264278148-en Pearce, W. B., & Cronen, V. E. (1980). Communication, action, and meaning: The creation of social realities. Praeger.
》》》》》》》》》》
Asst.Prof. Phorramatpanyaprat Tongprasong, Ph.D., FHEA UKPSF Suan Dusit University, 295 Nakhonratchasima RD., Dusit, Dusit, BKK, Thailand 10300. TEL. +6622445748 https://musterverse.dusit.ac.th/ phorramatpanypaprat_ton@dusit.ac.th phorramatpanyaprat@gmail.com 》》》》》》》》》》 LINE OA @mustland ![]() Since, 2025 |